groepsfoto

Op zaterdag 23 april 2016 hebben we onze jaarlijkse uitstap gemaakt.
Dit jaar was Bastogne ons einddoel.
bastogne bord
's Morgens vroeg uit de veren want om 6 uur had het bestuur afgesproken aan CC Den Hoogen Pad in Adegem. Zo konden we de bus voorzien van de nodige spijs, drank en atributen. Onze gids Filip Willems was ook perfect op tijd en het klikte al meteen. Iedereen opgestapt! We konden stipt vertrekken om 6.30 uur naar onze volgende opstap in Drongen. Ook daar was iedereen op tijd. We konden dus richting Bastogne

Onze reis had als thema:
In de voetsporen van het 101ste Airborne.
Dit was een Amerikaanse Luchtlandingsdivisie die o.a. op 5 juni
(net voor d-day)
gesprongen heeft in Normandië.
Het 101ste Airborn had als schild de gekende screeming eagle.
airborne
Ook is deze divisie gekend van de reeks "Band of Brothers"

Onze eerste halte was patisserie Pierson - Courrière voor het ontbijt. Van daaruit richting Militair Kwartier Heintz. In één van de kelders van deze militaire basis was het hoofdkwartier van de Amerikanen tijdens de gevechten in en rond Bastogne in december 1944.

kelder

Op 16 december 1944, in het putje van een ijskoude winter, lanceren de Duitsers een laatste tegenoffensief in de Ardennen. Eén man, generaal McAuliffe, zou de loop van de geschiedenis beïnvloeden. Als tweede hoogste in rang van de 101 Airborne Division sprak hij in deze kelder de beroemde "Nuts" uit, als antwoord op het ultimatum van de Duitse troepen die Bastenaken omsingelen. Deze korte maar krachtige uitspraak zou de Slag om de Ardennen grondig beïnvloeden. In deze kazerne konden we de kelders, het bijhorende museum en het museum van gerestaureerde militaire voertuigen bezoeken.

Na dit zeer boeiend bezoek (mede dankzij de zeer volledige uitleg van onze gids) gingen we rond de middag eten in het Restaurant Wagon Leo in het hartje van Bastogne.
Tijdens de korte rit van de kazerne naar het restaurant gaf de gids nog meer uitleg over bepaalde gebouwen en plaatsen in Bastogne die in WOII een rol gespeeld hebben.

Na het middagmaal richting Mardasson monument
Dit is een oorlogsmonument ter nagedachtenis aan de Slag om de Ardennen.

Mardasson

Aan dit zeer groot monument is er een kleiner Eagle monument waar we een kleine herdenking gehouden hebben in het bijzijn van de burgemeester van Bastogne en de beeldhouwer.
We overhandigen de burgemeester ook een aandenken van onze reis

burgemeester

Daarna was er een bezoek voorzien aan het totaal vernieuwde "Bastogne War museum" aan het monument. Zeer de moeite waard!
... En terug verder... Een mooie rondrit rond Bastogne, o.a. de slagvelden van Foy, Recogne, Hemroulle enz. Hier en daar een tussenstop met de nodige uitleg van onze gids.
Eventjes een stille momenten bij de schuttersputjes in de bossen rond bastogne en de monumenten van onze helden. Ook hielden we even halt bij de gedenkplaat van het 463rd Parachute Field Artillery. Amerikaanse parachutisten die voorzien waren van kanonnen, deze kanonnen konden ze vanonder een vlieger in verschillende stukken droppen, waarna ze snel in elkaar gestoken werden. Onze gids "Filip Willems" is in Bastogne de officiële gids van deze parachutisten. Hier kan u z'n website bezoeken.
Daar was het de ideale moment om hem ook het NVOBS Bastogne aandenken te overhandigen.

gids

Na deze prachtige dag terug huiswaards. Nog even stoppen in Waver om de koelbox met broodjes te ledigen samen met een drankje. En in de bus nog even tijd maken voor een gratis tombola met kans op één van de 10 flessen wijn!

Hierbij wil ik ook nog de fantastische chauffeurs bedanken van autocars Meetjesland voor de veilige reis, bedankt mannen!
En een dikke mercy aan allen die meegingen voor de zeer toffe en vooral leerrijke dag!